Kehotietoisuuden kautta voi päästä käsiksi tunteisiin

Selittämättömien kipujen salattu viisaus

Minua vaivasi vuosia selittämätön selkäkipu, kramppi toisen lapaluun alla. Pahimmassa vaiheessa koko selkäni oli aivan jumissa, ravasin lääkärissä ja osteopaatilla ja söin lihasrelaksantteja, mutta vaiva ei hellittänyt kuin hetkeksi. Lopulta se vaipui jostain syystä itsekseen taka-alalle palatakseen myöhemmin taas uudelleen.

Siinä pahimmassa vaiheessa etsin syitä vain fyysiseltä puolelta tajuamatta, että elin samaan aikaan henkisesti valtavan kuormittavaa aikaa.

Keho on viisaampi kuin huomaammekaan. Tunteet ja ajatukset näkyvät aina kehossa tavalla tai toisella. Se on helppo huomata, jos vaikka pelottaa: Sydän alkaa hakata ja kylmä hiki iskee päälle. Ajatuksetkin saavat aikaan kehollisia reaktioita, kuvittelepa vaikka haukkaavasi sitruunaa!

Kuuntele kehoa

Ongelmia syntyy, jos mieli ei tiedostakaan kehon reaktioita tai ei osaa tulkita niitä. Mitä tapahtuu, kun tunne ei tule huomatuksi? No, se kerääntyy esimerkiksi jatkuvasti pahenevaksi krampiksi selkään.

Kun aloin opetella kehotietoisuutta sekä tunteiden vapauttamista kehosta, aloin pikkuhiljaa oivaltaa selkäkipuni taustoja. Selkälihakseni reagoivat kuormittavaan elämäntilanteeseeni tiedostamattani, mikä aiheutti kipuja. En kuitenkaan vielä päässyt tarkalleen kiinni siihen, mitkä tunteet ja tarpeet olivat kivut alunperin aiheuttaneet.

Vuosia myöhemmin, kun olin jo oppinut ymmärtämään kehoani, vanha selkäkipuni palasi pitkään poissa oltuaan. Sillä kertaa osasin yhdistää kehotuntemukset tiettyyn tilanteeseen, jossa en ollut puolustanut itseäni. Kehoni huomautti minulle tarpeistani, ja nyt osasin kuunnella.

Samalla oivalsin, mitä tarkalleen ottaen kehoni oli yrittänyt minulle kertoa silloin vuosia sitten, kun vaivani alkoi: Silloinkin olin asettunut vaikeissa tilanteissa ymmärtämään muita ja ohittanut oman itseni.

Kokemus syntyy pienin askelin

Kehotietoisuus auttaa ennen kaikkea ymmärtämään itseä paremmin sekä tunnistamaan tunteita ja tarpeita. Kokemukset syventyvät hiljalleen, eteneminen tapahtuu omaan tahtiisi.

Ensimmäinen askel

Jos kehotietoisuus on täysin vierasta, kannattaa aloittaa pienistä asioista: Opetella hengitykseen keskittymistä sekä ajatuksen siirtämisestä eri kehon osiin vuorotellen. Tavoite on huomioida, miltä eri kehon osat tuntuvat, kun niihin ei arjessa tule helposti kiinnitettyä huomiota.

Opettele tunnistamaan lämpötilan, kihelmöinnin tai paineen tuntu sekä esimerkiksi lihaskireys tai rentous. Hiljalleen huomaat havainnoivasi kehoasi tarkemmin kuin ennen.

Toinen askel

Kun alat jo olla jyvällä siitä, mitä kaikkea kehossa tapahtuu, voit harjoitella huomaamaan miten tuntemuksesi muuttuvat emotionaalisissa tilanteissa. Kehossa pysyminen tunnekuohun keskellä ei ole helppoa, mutta mitä enemmän sitä harjoittelee, sen tutummaksi kehoreaktiot tulevat. Hengitys toimii apuna huomion siirtämisessä kehoon.

Miltä hermostuneisuus tuntuu kehossa? Entä suuttumus? Mikä osa kehosta kiristyy? Missä kohdassa kehoa tunteet tuntuvat?

Kolmas askel

Kehotietoisuutta riittävästi harjoiteltuaan on helpompi tulla tietoiseksi kehotuntemuksista ja kuunnella niitä – kysyä itseltään, mihin tämä liittyy.

Jos esimerkiksi keskustellessasi jonkun kanssa huomaat hartioidesi kiristyvän, on todennäköistä, että kehosi yrittää kiinnittää huomiosi johonkin tiedostamattomaan tunteeseen tai tarpeeseen. Mitä kehosi haluaa kertoa?

Usein vastaus yhtä aikaa sekä yllättää että on jälkiviisaasti ajateltuna täysin itsestäänselvä!

Autan mielelläni oppimaan lisää

Ymmärryksen saavuttamiseen ei tarvitse käyttää vuosia kuten minä. Jos haluat oppia kuuntelemaan itseäsi ja kehoasi syvemmin, äänihoito (myös etänä!) on hyvä tapa aloittaa. Kehotietoisuus on yksi työni kulmakiviä, ja se on läsnä kaikessa työssäni tavalla tai toisella. Tervetuloa syventämään itsetuntemustasi!

Facebooktwitter

Vastaa