Tunteiden torjuminen eristää ihmisen itsestään

Tunteiden torjuminen eristää ihmisen itsestään

Olen seuraillut viime aikoina ilmastonmuutokseen liittyvää uutisointia, jossa esiintyy jatkuvasti sellaisia ilmaisuja kuin ilmastonmuutoksen uhka, sen torjunta tai taistelu sitä vastaan.

Jäin miettimään mitä sanavalinnat kertovat laajemmin kulttuuristamme, kun ongelmia lähestytään taistelun ja torjunnan näkökulmasta. Eikö sama päde myös henkilökohtaisella tasolla?

Tunteiden torjuminen kertoo vastakkainasettelusta

Kun elämässä tulee vastaan vaikeuksia, on hyvin yleistä asennoitua niihin kieltäen ja torjuvasti. Miksi juuri minulle piti tapahtua näin, en hyväksy tätä!

Helposti käy myös niin, että torjuminen kohdistuu omaan itseen: Tunteiden kohtaaminen voi olla niin tuskallista, että ne tulee painettua alas ja jopa kiellettyä niiden olemassaolo kokonaan. Tai sitten taistelu voi näkyä itseen kohdistuvana syyttelynä ja häpeänä – jos vain olisin toisenlainen, niin kaikki olisi helpompaa.

Ilmastonmuutoksen osalta mietin sitä, että ihminenkin on osa luontoa. Erottamaton osa sitä ekosysteemiä, jonka kärsimys näyttäytyy osaltaan ilmastonmuutoksena. Ei kai ilmasto ole vihollinen, joka täytyy kukistaa – päin vastoin, ympäristöön liittyvät ongelmat ovat pitkälti seurausta juurikin siitä, että ihminen on asennoitunut villiin luontoon lähinnä valloittajana ja kesyttäjänä.

Vaihtoehtoinen näkökulma on mahdollinen

Ehkä sinunkin elämässäsi näyttäytyy tämä sama kuvio. Vaikeat tunteet on pidettävä hallinnassa, ongelmista on selviydyttävä voittajana ja kukistettava sellaiset heikkouden merkit kuin tarvitsevuus ja haavoittuvuus.

Mitä jos torjumisen ja taistelun sijaan tavoittelisimme ymmärrystä ja sopusointua?

Niin kauan kuin asetumme omaa luontoamme vastaan, ainoa jäljelle jäävä tie on taistelu.

Vaihtamalla näkökulmaa avautuu uusia polkuja. Jospa taistelu ei olekaan tarpeen, ja voisit lähestyä itseäsi lempeästi kuunnellen?

Kaikki osat sinussa ovat arvokkaita

Voit aloittaa hengittämällä syvään.

Nosta käsi rinnan päälle, sulje silmäsi ja kuulostele hetki oloasi.

Kysy itseltäsi, oletko vastakkain oman itsesi kanssa. Mitä tahansa ajatuksia tai tuntemuksia herää, pyri kohtaamaan ne lempeästi sallien. On ok kokea juuri niin kuin koet, tuntea juuri niin kuin tunnet.

Voit haastaa itseäsi lähettämällä lempeää, myötätuntoista läsnäoloa sekä sille osalle itseäsi, joka kokee torjuntaa, että sille joka tuomitsee. Hengitä rauhallisesti ja kuuntele oloasi. Huomaatko muutoksen?

Jos harjoitus tuntuu hankalalta ja kaipaat lisää lempeyttä, voit halutessasi liittyä hyvinvointilistalleni ja tilata maksuttoman äänimaljarentoutusäänitteen, joka auttaa pysähtymään tässä ja nyt. Äänite auttaa myös vahvistamaan ylläolevaa harjoitusta:



Facebooktwitter

Vastaa