Mitä muut ajattelevat sinusta?

Onko sinulle käynyt niin, että olet viettänyt hauskan illan esimerkiksi työporukassa, ollut vapaasti oma itsesi, ja seuraavana päivänä iskee morkkis? Muistelet hermostuneena mitä tulikaan tehtyä ja sanottua. Kaikki tietysti kietoutuu siihen perinteiseen ajatukseen: Mitä ne ajattelivat minusta?

Sen murehtimiseen ja miettimiseen on helppo upottaa päiväkausia. Vaikka kukaan ei edes sanoisi mitään tai käyttäytyisi eri tavalla sinua kohtaan myöhemmin, saatat silti syytellä itseäsi siitä, että olit niin avoimesti oma itsesi. Mitä jos se kostautuu?

Entä jos et ole oma itsesi

Olen katsellut viime aikoina Netflixistä The Crownia. Kuningattaren yksi päätehtävistä tuntuu olevan oman itsensä piilottaminen. Arvokas ja hillitty esiintyminen on kaikki kaikessa, tunteita ei missään nimessä tule näyttää. Koko kansakunta hajoaisi, jos kuningatar ei olisi vastuullinen ja luotettava. Kyse on kruunusta ja sen arvovallasta, ei kuningattaren persoonasta.

Yhdessä jaksossa Elisabet avaa sitä miten raskasta kaikki tämä on, ja miten paljosta hän on kruunun takia luopunut. Miten hän oli kuvitellut itselleen aivan toisenlaisen elämän, mutta velvollisuudet vaativat tekemään muuta.

Elämä, se omannäköinen, jäi elämättä. Sen sijaan on keskityttävä pitämään yllä kulisseja ja jatkuvasti toimittava niin että kukaan ei saa aihetta kauhisteluun.

Sitä vain mietin, että onneksi en ole kuningatar, etkä luullakseni sinäkään!

Paljonko sillä todella väliä mitä muut ajattelevat?
Eihän sen takia kannata jättää elämäänsä elämättä?

Mutta kun edelleen hermostuttaa

No, vaikka tästä olisitkin samaa mieltä, levottomia ajatuksia ei silti ole helppo pysäyttää. Muistutankin jälleen kerran hengittämään syvään ja antamaan ajatuksille luvan mennä menojaan.

Kokeile esimerkiksi musiikin tahtiin hengittämistä: Hidastempoisen instrumentaalimusiikin rytmissä hengittäminen auttaa sekä rauhoittamaan oloa että antamaan mielelle levähdystauon murehtimisesta. Mitä syvemmin hengität, sitä paremmin hermostosi rauhoittuu ja olosi kevenee. Musiikin käyttäminen apuna saa huomion siirtymään ajatusprosesseista musiikin kuunteluun.

Kun löydät paremman yhteyden itseesi ja rauhoitat hermostuneet ajatukset, eivät muiden mielipiteet pian tunnukaan enää niin tärkeiltä.

Syvemmin negatiivisten ajatusten kierteestä irtautumiseen paneudutaan Hengitä hetki -verkkokurssilla, joka opettaa hengityksen rauhoittamisen lisäksi mm. juurtumaan paremmin kehoon ja löytämään hengähdyshetkiä silloinkin, kun murehtiminen meinaa viedä mukanaan.

Facebooktwitter

Vastaa